De groothandel voor de opticien Gratis verzending Contact: 050 551 5200 / WhatsApp: 06 38 68 28 82 / info@optiplus.nl

Menu

Kids&ogen blog #9: Hoe bereik je jongeren op social media

Kopie van Kidsenogen #8.png17-07

Hoe bereik je jongeren met je social media berichtjes?

Je hebt een prachtige collectie kinderbrillen op de rekken. De hipste montuurtjes van de meest trendy merken. Maar hoe krijg je die ouders en hun kinderen in je winkel? Spreek kinderen en jongeren zelf aan! Want vanaf een bepaalde leeftijd zijn het niet meer de ouders die rondkijken voor een brilletje voor hun spruit, maar de kids zelf. Die weten vaak zelf heel goed wat ze willen en maken ook vaak zelf de aankoopbeslissing. En die jongeren kun je heel goed bereiken via social media.

Gebruik social media door jongeren

Kinderen geboren na 1996 groeien op in een digitale wereld, ze kunnen eerder swipen dan praten. Ze worden daarom ook wel Generatie Swipe genoemd, toegang tot internet is hun eerste levensbehoefte. Veel vrije tijd wordt daar doorgebracht, in een eigen digitale wereld, alleen of met vrienden. Een groot deel van die tijd wordt besteed aan media: 7 uur en 42 minuten per dag, waarvan 2 uur en 12 minuten aan het communiceren via social media (onderzoek: Media:Tijd, bron: FrankWatching).

Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dan ook dat maar liefst 70% van alle 9- tot 12-jarigen in Nederland een persoonlijke pagina heeft op een sociale netwerksite. Dat is het hoogste aantal in Europa en opvallend, want voor het registreren op social media wordt meestal een minimumleeftijd gehanteerd van 13 jaar. Ook in de categorie 13 tot 16 jarigen is Nederland koploper met 87%.

Welke social media

72% van de jongeren tussen de 15 en de 19 jaar gebruikt Facebook, 86% YouTube, 73%  Instagram en 72% Snapchat. Het gebruik van Facebook daalt onder deze leeftijdsgroep, de daling in het dagelijks gebruik is nog sterker. In 2016 gebruikte nog 68% van de jongeren Facebook, nu nog maar 43%. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Uit deze studie kwam ook de reden naar voren voor de daling van het gebruik van Facebook: jongeren voelen zich minder thuis tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten (30%). Daarnaast haken jongeren af op advertenties (13%). Als je jonge mensen wilt bereiken, kies dan de platforms waarop ze actief zijn: Instagram en YouTube. De ouders bereik je via Facebook (89% van de 20-39 jarigen gebruikt Facebook en 77% van de 40-64 jarigen. Het gebruik van Facebook onder deze leeftijdsgroepen is gelijk gebleven ten opzichte van eerdere jaren).

Ook interessant is dat de jongeren ieder platform gebruiken voor een ander doel (onderzoek van Ruigrok Netpanel, publicatie FrankWatching). Zo wordt Facebook gebruikt voor contact met familie, hier worden dus ook enkel family-proof foto’s gedeeld. Ook wordt Facebook ingezet om mensen op te zoeken en zo een beeld te vormen van iemand die ze nog niet kennen. Instagram wordt ingezet voor het verzamelen van likes van vrienden en voor het opslaan van herinneringen. Op dit platform worden ook veel lifestylepagina’s en fashionpagina’s gevolgd. Het geeft zo een beeld van de persoonlijkheid van degene die het gebruikt. Snapchat fungeert als het meest persoonlijke netwerk, hier zet de jongere foto’s neer die niet gemaakt zijn om met veel mensen te delen. Ook op dit platform volgen ze pagina’s van merken en lezen ze stories.

Hoe bereik je jongeren op social media?

Via social media laat je de youngsters zien dat ze bij jou moeten zijn voor een goede, trendy en stevige bril. Daar zijn ze vaak nog niet van op de hoogte want ketens en online aanbieders maken veel lawaai, ook speciaal gericht op jongeren. Social media is daarom ook dé plek om net zoveel aandacht te krijgen bij de jongeren, zonder dat je veel budget nodig hebt. Maar hoe zorg je dat je deze leeftijdsgroep op een leuke, aantrekkelijke en ook verantwoorde manier aanspreekt op social media?

10 tips:

  1. Je kunt jongeren verdelen in vier leeftijdsgroepen: kids (6-8 jaar), teens (9-12), tweens (13-19) en young adults (20-34). Kids willen graag spelletjes doen online, teens willen informatie lezen, tweens willen sociale interactie met vrienden en young adults willen rustig relevante content lezen. Bedenk dus van tevoren goed welke leeftijdssegmenten je wilt benaderen.

  2. Zoek interactie. Alleen een banner plaatsen of vragen om likes werkt niet bij jongeren en kinderen. Vraag ze hun mening of vraag ze om te stemmen op de mooiste bril, de leukste etui of de meest begeerlijke gadget voor bij hun bril.

  3. Jongeren hebben alle grappige filmpjes en virals al gezien voordat jij ze voorbij ziet komen. Het delen van deze filmpjes is overbodig, sterker nog, je slaat snel de plank mis met het ‘verkeerde’ filmpje.

  4. Kies het juiste platform. Uit het hierboven besproken onderzoek van Newcom Research kwamen vooral Instagram, Snapchat en YouTube naar voren als intensief gebruikt door jongeren. Instagram is goed te gebruiken als bedrijf en vooral visueel ingesteld, dus show je mooie collecties! Je kunt als bedrijf ook goed Snapchat inzetten. Maak korte en grappige filmpjes waar snel doorheen gescrold kan worden. Het mag rauw en echt zijn, daar is het platform voor bedoeld.

  5. Zorg dat je bereikbaar bent via Whatsapp voor vragen. 97% van de jongeren gebruikt Whatsapp en ze zijn gewend om ook zo te kunnen communiceren met bedrijven. Zorg dat je laagdrempelig bent voor jongeren en gebruik Whatsapp als communicatiekanaal. Bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak en het beantwoorden van vragen.

  6. Voor jongeren draait het op social media vooral om humor. Hilarische vlogjes van hun favoriete influencer, de grappige filters van Snapchat en de funny filmpjes op YouTube zijn een magneet voor ze. Probeer humor te verwerken in je posts, maar doe het niet op een ‘oudere-jongere’ manier! Pas op met jongerentaal als WTF en OMG, je wordt snel als belachelijk gezien door de jongeren (en al helemaal door hun ouders). Om je wat tips te geven: Ga voor een foto van je hond met een leuke bril, een jongere die verschillende brillen past (juist ook eentje die totaal niet staat met een aardig sarcastisch grapje erbij), iets dat misgaat in de winkel, een leuk unboxing filmpje, een geinige Snapchat filter. Hou het simpel, dit vinden kinderen en jongeren al leuk om naar te kijken. Ze weten dat het gepost is door een volwassene en verwachten niet dat je je aansluit bij hun taalgebruik, maar je laat wel zien dat je open staat voor jongeren, benaderbaar en niet al te serieus (en saai) bent.  

  7. Zorg ervoor dat je bericht ‘sharable’ is, zo wordt je bericht snel verspreid onder andere jongeren. Dit werkt vooral bij aanbiedingen, winacties en leuke filmpjes. Zorg altijd voor goed en professioneel beeldmateriaal, jongeren zijn erg visueel ingesteld. Sluit aan bij de doelgroep die je wilt bereiken door visuals te gebruiken met jongeren en een eigentijds design.

  8. Gebruikt een (zonne)brillen merk influencers of maken ze mooie campagnes die aantrekkelijk zijn voor jongeren? Deel het op je eigen platform. Je krijgt meer exposure als je een bericht zelf plaatst ipv het delen van het originele bericht. Dus: vraag je leveranciers om het materiaal en post zelf. Of gebruik een social media platform waarin dit al voor je klaar staat, zoals LookIzi en Embrosa.

  9. Ken je jongeren in je directe omgeving? Zoals neefjes, nichtjes, buurkinderen of je eigen kinderen? Vraag om hun mening over je social media berichtjes en laat ze zelf eens optreden als gastblogger, influencer en tester van je kinder(zonne)brillen.

  10. Sluit aan bij lokale initiatieven voor jongeren. Een poppodium, kermis en sportevenementen zijn ideaal om op aan te haken op social media! Sponsor een lokale band die optreedt met een hippe zonnebril (en show dit flink op je social kanalen en laat de bandleden hetzelfde doen), maak leuke foto’s op de kermis (deze bril blijft gewoon zitten in de achtbaan!) of maak een filmpje tijdens een lokaal voetbaltoernooi (scoor je sportbrillen ook bij ons, deze keeper is fan!).

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Embrosa en eerder gepubliceerd op https://medium.com/embrosa/ en in de Oculus jaargang 80,5.

« Terug

Top